Menu Close

Casus van het seizoen: casus van de zomer

Fransje als voorbeeld

HoofdpersoonFransje
KlasVMBO
Mee in beeldLeerlingen
Duur04:02 minuten

Inhoud

In een aantal korte fragmenten zie je hoe Fransje aandacht besteedt aan de werkorde in de klas. Zij geeft pas sinds een paar weken les aan deze klas. De klas voldoet op dit moment nog niet aan haar verwachtingen.

Mogelijke toepassingen

De casus is geschikt om te laten zien hoe je qua klassenmanagement effectief de leiding kunt nemen.

video
play-sharp-fill

Suggesties voor deze casus

Doel

Deze casus benadrukt sterke punten qua klassenmanagement.

Werkwijze

Begin direct met het laten zien van het eerste filmpje. Stel vervolgens aan de orde of je bij haar op de koffie wilt …om even te bespreken dat de stijl misschien wat fors overkomt, maar dat je eigenlijk wilt dat iedereen dat oordeel even opschort… Je zag immers een korte montage van een klas waaraan ze nog niet zo lang lesgeeft.

Toon alle fragmenten (F1 t/m F5) met onderstaande kijkvragen.

F1: vraag na het afspelen om haar optreden te duiden tijdens het sluiten van de deur: overlappen, bewuste keuze voor continue signaal.

F2: wat is het beste punt van haar handelen?
Laat zien dat dit gebaseerd is op theorie (terugbrengen tot 1 concreet punt): verantwoordelijkheid geven aan de leerlingen, wel bewaken en later op terugkomen, zie haar kijken tijdens de uitleg: puur overlappen.

F3: wat is het beste punt van haar handelen?
– Zie de theorie basiscommunicatie ontvangstbevestiging, enz.
– Zie haar volledig met de jongen bezig zijn (ze zal dit niet onderbreken), maar zie haar ook de klas zien en na afloop weer terugstappen naar de klas.

F4: wat is het beste punt van haar handelen?
Zou ze het briefje hebben voorgelezen in een ander script? Nee nooit, ze kiest voor veiligheid.

F5: mooi moment van contact maken. Achteraf kun je bespreken wat de betekenis is van het naar de doos vragen. Waarom stelt ze juist die vraag? Iemand met ervaring in de detailhandel zal veelal de suggestie van diefstal
opperen. Indien een dergelijk probleem aan de orde is op een school dan is het goed om het volgende te beseffen:
– een jeugdzonde komt vaker voor;
– adequate leerlingbegeleiding is van belang;
– de docent moet haar zorgen kunnen delen op schoolniveau.