Casus van het seizoen: casus van de lente
Edwer als voorbeeld
Hoofdpersoon | Edwer, docent Frans |
Klas | Brugklas |
Mee in beeld | Leerlingen |
Duur | 19:06 minuten |
Inhoud
In acht fragmenten zie je hoe een jonge docent Frans op positieve wijze werkt aan een leerzame interactie met een brugklas.
Mogelijke toepassingen
De casus is geschikt om te laten zien dat het leuk is om docent te zijn en welke vaardigheden daarbij van pas komen.
Ter illustratie treft u hieronder alleen het tweede fragment van deze casus.
Suggesties voor deze casus
Doel
Deze casus kan goed gebruikt worden om sterke punten in het gedrag van de docent te ontdekken. Het geheel geeft een positief beeld van het docentschap en is bovendien niet perfect en daarom als rolmodel aantrekkelijk qua haalbaarheid.
Werkwijze
- Laat eerst de intro van 0.23 minuten zien over wederzijds respect.
Toon vervolgens alleen de onderstaande fragmenten die voorzien zijn van een gespreksaanwijzing.- Overzicht van de les (2.03) (niet gebruiken).
- Verschillende werkvormen (3.22):
- Wat is je mening over dit fragment?
- Wat zijn dingen die ze goed doet? (bijvoorbeeld: ze blijft positief,
ze past de lesstof aan bij het niveau van de klas).
- Schriftelijke overhoring (3.16) (niet gebruiken).
- Een leerling heeft het niet geleerd (2.27).
Waarschuw vooraf dat je de lat niet te hoog gaat leggen qua pedagogische beoordeling. Zoiets kan altijd beter, beoordeel dit welwillend want het is een beginnend docent.- Wat zijn dingen die ze goed doet? (blijft rustig en maakt haar punt).
- Leerlingen vragen om een liedje (1.23).
- Zonder kijkvraag: mooie interactie tussen docent en klas.
- Mondeling overhoring met getallen (2.19) (niet gebruiken).
- Individueel contact (1.37).
- Geschikt om te bespreken dat de communicatie als mentor nog moeilijker is dan die als vakdocent.
- Leerlingen over uitleg Edwer (3.59) (niet gebruiken).
- Het gebruiken van de geselecteerde fragmenten in die volgorde werkt prima! De nummering betreft van links naar rechts de filmpjes op het tweede beeldscherm, zie ter controle de lengte.