Menu Close

Casus van de maand: oktober

Een moeilijk moment?

HoofdpersoonRoelf, docent vo Engels
KlasKlas 1
Mee in beeldLeerlingen
Duur05:23 minuten

Inhoud

In vier fragmenten is te zien dat een leerling zich terugtrekt in z’n eigen stilzwijgen en weigert verder contact met de docent te maken. Roelf probeert op pedagogische wijze contact te maken en besluit, als dat niet lukt, de leerling te laten begeleiden naar op school aanwezige opvang.
Tegelijkertijd slaagt hij erin om de continuïteit in zijn les te behouden door de voorbereidingen voor een onverwachte luistertoets uit te voeren.

Mogelijke toepassingen

De casus is geschikt om te bespreken hoe je om kunt gaan met kinderen die niet reageren op een eerste en tweede verzoek. Ter illustratie treft u hieronder alleen het introductiefragment van deze casus.

video

Suggesties voor deze casus

Doel

De casus maakt duidelijk dat je schijnbaar onoplosbare problemen ook op een andere wijze kunt oplossen. Dat is een waardevol besef voor veel beginnende docenten.

Werkwijze

  • De studenten geven klassikaal hun visie op het probleem en de oplossing die de docent kiest.
  • Individueel noteren de studenten twee mogelijke problemen die hun zouden kunnen overkomen waar ze in hun dromen wakker van kunnen liggen.
  • In viertallen kiezen de studenten een probleem en gaan op zoek naar mogelijke oplossingsstrategieën. De opdracht is om zoveel mogelijk verschillende strategieën te identificeren zodat de probleeminbrenger een eigen keuze kan maken.