Menu Close

Casus van de maand: november

Wiemer en directe instructie

HoofdpersoonWiemer, docent natuurkunde
KlasKlas 1
Mee in beeldLeerlingen
Duur15:07 minuten

Inhoud

In drie fragmenten zie je het complete lesmodel directe instructie in beeld gebracht aan de hand van een practicumopdracht natuurkunde met het schakelen van een lichtbron. In het vierde fragment geeft Wiemer een reflectie op de door hem gegeven les. Alhoewel Wiemer kritisch is op zijn les, is in de uitvoering duidelijk te zien dat hij meer ervaring heeft dan zijn leerlingen die in een andere casus ook het lesmodel directe instructie uitvoeren.

Mogelijke toepassingen

De casus is geschikt om de uitvoering van het lesmodel directe instructie te bespreken.
Ter illustratie treft u hieronder alleen het eerste fragment van deze casus

video

Suggesties voor deze casus

Doel

De casus is geschikt om de uitvoering van het lesmodel directe instructie te bespreken. Het doel is om daarbij naar je eigen ervaring en ontwikkeling met dit lesmodel te kijken.

Werkwijze

  • Iedere student gaat voor zichzelf de casus bekijken op een computer. De student noteert dingen die hem zijn opgevallen en hem tot nadenken aanzetten. Het is zeer waarschijnlijk dat er uit de casus meerdere vraagstukken rond het lesmodel directe instructie naar voren komen die de student nieuwsgierig maakt.
  • De student kiest een vraagstuk uit en probeert eerst de situatie rondom dit vraagstuk te schetsen.
  • Vervolgens gaat de student bedenken en noteren wat hij zelf over het onderwerp weet. Door bijpassende literatuur te zoeken, gaat de student zijn notities aanvullen. Op deze manier breidt hij zijn kennis over het onderwerp uit.
  • Tot slot worden er presentaties in kleine groepjes gehouden om zo van elkaar te leren.